Den brittiska logistikbranschen har uttryckt oro över eventuella förseningar i införandet av Europeiska unionens (EU) nya in- och utresesystem (EES).
Logistics UK har varnat för att de förseningar som EES-utrullningen orsakar kan leda till betydande störningar i varuförsörjningen mellan Storbritannien och EU.
Logistikbranschens branschorganisation uppmanar regeringen att agera snabbt för att minska riskerna med dessa förseningar.
Lanseringen av EES var ursprungligen planerad till november 2024. EU bekräftade dock att lanseringen skulle skjutas upp, vilket innebar en tillfällig lättnad för branschen.
Branschen behöver dock långsiktiga lösningar för att förhindra störningar i leveranskedjan när systemet tas i drift.
Hur EES-förseningar kan påverka logistik och handel
EES är det nya automatiserade system som registrerar in- och utresa för medborgare och invånare utanför EU från Schengenområdet.
Det syftar till att förbättra gränssäkerheten genom att samla in biometriska data, såsom fingeravtryck och ansiktsskanningar, istället för att stämpla pass.
Det väcker dock också farhågor om potentiella förseningar vid välbesökta gränsövergångar, särskilt under de inledande stadierna av genomförandet.
Nichola Mallon, Head of Trade and Devolved Policy på Logistics UK, förklarade frågans betydelse i ett pressmeddelande.
”Storbritanniens leveranskedja är beroende av export och import av varor när de behövs – förseningar kan ha en betydande inverkan på tillgången till varor.”
Hon noterade att Short Straits, den kritiska vägen för leveranskedjan mellan Dover och Calais, är en viktig länk för handeln mellan Storbritannien och EU.
Den hanterar över hälften av alla varor som transporteras mellan Storbritannien och EU, vilket gör den till en av de mest kritiska handelsvägarna för både export och import.
De potentiella förseningar som orsakas av de nya biometriska EES-kontrollerna kan skapa flaskhalsar, särskilt i livligt trafikerade hamnar som Dover.
Varje trängsel, störning och försening i immigrationskontrollerna vid denna gräns kommer att påverka den brittiska exporten negativt.
Med förseningar på upp till 14 timmar i värsta fall kan detta kosta logistikföretag, som redan arbetar med små marginaler.
Merkostnader på cirka 1.100 pund per lastbil skulle oundvikligen föras vidare till konsumenterna, vilket skulle kunna leda till högre butikspriser.
Detta gäller i synnerhet färskvaror och andra färskvaror som är lättfördärvliga. Dessa varor levereras alltid ”just in time” eller exakt när de behövs.
Denna driftsmodell, som har minimalt utrymme för förseningar, utgör en betydande del av handeln genom Short Straits.
Kevin Green, Director of Policy på Logistics UK, betonade att förseningarna också kan ”leda till brist, särskilt under perioder med hög import”.
EES-uppskjutning en lättnad trots fortsatt oro
Logistikbranschen har välkomnat EU:s senareläggning av EES-lanseringen, eftersom det ger sektorn ett andrum.
Experter varnar dock för att EES fortfarande kan få allvarliga konsekvenser när systemet tas i drift, om inte förberedelserna förbättras avsevärt.
Ett viktigt problem är att systemet inte har testats i skarpa miljöer vid många kritiska hamnar.
Vissa rapporter säger att Dover ännu inte har fått tekniken och att många franska hamnar ännu inte har testat den.
Mallon förklarade att implementeringen av systemet kräver ordentlig testning och en appbaserad lösning för att minska trycket vid gränsen.
”Tillgången till en app och garantier för att det IT-system som ligger till grund för EES är robust är avgörande för att säkerställa en smidig lansering”, säger hon.
Green varnade för att förseningarna också skulle kunna avskräcka vissa EU-transportörer från att göra leveranser till Storbritannien.
De extra kostnaderna kan leda till att de istället väljer att arbeta med återförsäljare på kontinenten.
British International Freight Association (BIFA) har också uttryckt oro för att EES ska störa förare av tunga lastbilar (HGV).
De som ofta reser mellan Storbritannien och EU kan få problem med att följa EU:s 90/180-dagarsregel.
Efterlyser en lösning som bygger på samarbete
Logistics UK har uppmanat den brittiska regeringen att påskynda de diplomatiska ansträngningarna med Europeiska kommissionen för att säkerställa en smidig lansering av EES.
Utan tydlig kommunikation och ordentlig planering kommer riskerna för den brittiska leveranskedjan att förbli betydande.
Mallon betonade behovet av samarbete mellan den brittiska regeringen, EU:s myndigheter och logistiksektorn.
”Samarbete är nyckeln till att säkerställa att EES implementeras på ett sätt som minimerar störningar i handeln”, sade hon.
Storbritannien är starkt beroende av import från EU, särskilt under vintermånaderna när efterfrågan på färskvaror är hög, så eventuella förseningar som orsakas av EES skulle kunna få omfattande konsekvenser.
Logistiksektorn behöver tydlig vägledning och samarbete för att säkerställa en smidig handel, även med nya gränskontroller på plats.