En brittisk parlamentsledamot (MP) sade att Europeiska unionens (EU) nya gränskontrollsystem Entry/Exit System (EES) kommer att ha en mjuk lanseringsperiod.
Ministern för vägar och lokal transport Guy Opperman sa att den mjuka lanseringen skulle ta itu med ”så mycket av köerna, så många av komplikationerna”, som The Independent rapporterade.
EU kommer att införa sitt nya automatiserade gränskontrollsystem EES i oktober 2024.
I stället för att stämpla passet använder EES resenärernas biometriska data för att registrera deras in- och utresa från Schengenområdet.
Det kommer att påverka alla resenärer från länder utanför EU, både personer som innehar visum för kortare vistelser och personer som är undantagna från viseringskravet, till exempel brittiska medborgare.
Myndigheterna har varnat för att EES kan orsaka långa köer, förseningar och trafikstockningar. Detta beror på att resenärerna registrerar fingeravtryck och ansiktsskanning vid gränsen.
”Vi har verkligen en sexmånadersperiod då genomförandet av detta sker i form av en mjuk lansering”, sade Opperman till den europeiska granskningskommittén.
Han sade att om det skulle uppstå långa köer eller förseningar, skulle ”förebyggande flexibilitetsåtgärder” göra det möjligt för fordon, bussar, tunga lastbilar och bilar att passera lättare.
Rese- och transporttjänstemän räknar med längre köer och förseningar på grund av EES vid gränserna mellan Storbritannien och EU med parallella kontroller.
De parallella kontrollerna innebär att EU:s gränspoliser utför immigrationskontroller medan resenärerna fortfarande befinner sig i Storbritannien.
Passagerarna måste stiga av sina fordon för att registrera sig för EES när de passerar genom Dovers hamn och tunneln under Engelska kanalen.
EES kan också orsaka långa köer på Londons St. Pancras Station, där utrymmet för nya kiosker är begränsat.
EES mobilapp kommer att finnas tillgänglig strax efter lanseringen
Som Eurostars VD Gwendoline Cazenave hade förklarat kommer EES-mobilappen inte att vara klar i tid för systemets lansering.
Tom Pursglove, statssekreterare vid inrikesministeriet, bekräftade också detta under mötet med den europeiska granskningskommittén.
Enligt EU:s policy måste resenärer som besöker Schengenområdet för första gången registrera ansikts- och fingeravtrycksuppgifter inför en gränskontrollant.
EES-appen som är under utveckling syftar till att hjälpa resenärer att göra detta i förväg och borta från gränsen.
Både EU och dess medlemsländer inser att EES-appen ”verkligen kommer att hjälpa till” att minska utmaningarna.
Pursglove sa att den brittiska regeringen ”känner mycket starkt” att appen bör ”sättas på plats vid första möjliga tidpunkt”.
”Det finns stora fördelar med att försöka göra så mycket som möjligt av denna bearbetning uppströms”, sade han till utskottet.
Inrikesministern tillade att EES-appen kommer att ”följas upp i enlighet med detta”.
Pursglove sade dock att regeringen kommer att ”fortsätta att trycka på” för att den ska bli tillgänglig när EES gränskontrollsystem lanseras.
”Det finns en beslutsamhet att försöka leverera den appbaserade lösningen så snabbt som möjligt”, betonade han.
En talesperson för EU sade dock att det kommer att vara frivilligt för medlemsländerna att använda EES-appen.
Förberedelser för EES gränskontrollsystem
Trots att appen inte är tillgänglig pågår förberedelser vid gränserna mellan Storbritannien och EU inför lanseringen av EES-systemet senare i år.
Getlink, företaget som sköter kanaltunneln, har färdigställt en ny EES-förregistrering med täckt drive-through vid sin franska terminal i Coquelles.
Det kommer att göra det möjligt för förare från länder utanför EU som använder LeShuttle-tjänsten för att resa till Storbritannien att lämna in pass och biometriska uppgifter.
Getlink förväntar sig att de kiosker som behövs för biometriska kontroller kommer att vara färdiga i maj 2024.
EES-infrastrukturen i Folkestone på den brittiska sidan av tunneln är under uppbyggnad. Getlink sa att kiosker kommer att installeras från och med juli 2024.
Doug Bannister, chef för Dovers hamn, säger att man försöker minska EES-förseningarna genom att låta resenärerna registrera sig för EES under den vanliga väntetiden innan de går ombord på färjan.
The Telegraph rapporterade att det kommer att finnas en registreringszon inom väntområdet där bilar köar 90 minuter till en timme innan deras färja avgår.
Under denna väntetid kan resenärerna fylla i ett formulär och få sina ansikts- och fingeravtryck tagna.
Natalie Elphicke, parlamentsledamot för Dover, sa: ”Det finns så mycket kvar att göra från och med nu och fram till oktober.”
Hon har uppmanat den brittiska regeringen att prioritera ett smidigare införande av EES.
”Det är verkligen viktigt att regeringen håller foten på pedalen under de närmaste månaderna”, sade Elphicke.
Hon konstaterade att förberedelserna pågår, men att EU inte har offentliggjort EES-reglerna fullt ut.
Storbritanniens transportdepartement samarbetar med EU, medlemsländerna, hamnmyndigheter och färjeoperatörer för att minimera förseningarna.
Påtryckningar för att skjuta upp EES-lanseringen till 2025
EES-utrullningen, som ursprungligen planerades till 2021, sköts upp till maj 2022 och september 2023 på grund av tekniska problem.
Det sköts upp till oktober 2024 för att minimera resestörningar under OS i Frankrike från juli till september 2024.
Det franska flygplatsfacket meddelade att man har förhandlat med EU om att skjuta upp EES igen till första kvartalet 2025.
På grund av den förväntade trafikvolymen under OS kunde flygplatserna i Paris inte förbereda sig tillräckligt för EES gränskontrollsystem.
Den franska flygplatsunionen sa dock att EU ”står fast vid sin ståndpunkt” att lansera EES senare under året.